Tündérkert csillaga: látogatóban Szarvas József színművész viszáki portáján
Viszák - Megszervezni se lehetett volna jobban: Szarvas József színművész Viszák egyik büszkeségét, a Tündérkertet mutatja, amikor látogatók jönnek, és a bemutatkozás után rögtön fölvetődik, hogy lehet-e fát ültetni a gyerekeknek.
2012. szeptember. 01. szombat | Szerző: Ölbei Lívia, Vas Népe
Szarvas József a március 15-étől augusztus 20-áig tartó Pajtaszínházi Napokon túl, ebben az őszbe hajló, de még nyárias nyugalomban is örömmel fogadja az érdeklődést: - Fát ültetni lehet, az a fontos, hogy viszáki őshonos gyümölcs legyen.
Viszákon különben az összes újonnan érkezett kisgyerek gyümölcsfát kap a kertben; minden évben fontos esemény az ünnepélyes gondnokavatás. A gondokság persze felelősség is: "Három-négy évig locsolgatni, kapálgatni kell, a többit a fa elvégzi", mondja a házigazda, körbenézve és konstatálva, hogy egyik-másik fácskára ráférne a törődés. Mindehhez a Tündérkertben ezen a nyáron nemcsak a hasonló elven létrehozott ültetvények találkozóját rendezték meg, hanem különös faépítmény is készült, amely Csernyus Lőrinc építész tizenkét tanítványának (csak nem jelet láthatunk ebben is, mint a Krisztus- és szüzesség-jelkép fehér unikornisban?) keze munkáját dicséri. Az építmény a Tündérkert csillaga nevet kapta a keresztségben. Ha akarom, műalkotás; ha akarom, pihenőhely. Ha valaki megkérdezi, hogy hát ez meg mi, Szarvas József válasza úgy szól, hogy amire használják. Lehet itt akár fölolvasást, bábszínházat, koncertet rendezni. Vagy megfigyelni, hogy a Tündérkert csillaga hogyan segít majd megtartani a gyümölcstől roskadozó körtefa ágait.
Az apával-nagyapával-testvérrel érkező kislány azonnal birtokba veszi a Tündérkert csillagát, úgyhogy további magyarázatra nincs szükség. Ahogy arra a kérdésre is megvan a válasz, hogy az errejárók betérnek-e a Tündérkertbe, mert lám: betérnek. Szarvas József azt mondja, éppen az éjjel foglalta össze a Tündérkert történetét, hogy az ismertetőt majd kifüggeszthessék a bejárathoz: aki erre vetődik, tudja, hol jár. Külön szép, hogy a Tündérkert a temető szomszédságában kapott helyet: az elmúlásba forduló élet és az életté fordítható elmúlás körforgásában.
A Pajtaszínházat és Galériát magában foglaló Szarvas-portától a Tündérkertig vezető úton Szarvas József minden helybélit jó előre, ismerősként üdvözöl. Itt mindennek saját története van. Az autóbuszvárót Tündérvárónak hívják, benne a pajtagaléria kistestvére, gyerekek alkotásaival. De van más is: például saját készítésű tavalyi padok és idei szemetesek. Üdítő látvány a színes-vidám, abszolút a tájba illő kukákkal telehintett falu; az embernek már az ötlettől is jókedve támad. A személyesség kulcskategória. Aztán egyszer csak kiderülhet, hogy személyes szálakkal köthető Viszákhoz a Hortobágy legjobb birkafőző embere, aki akkor ajánlotta föl (a különben szintén hortobágyi) Szarvas Józsefnek, hogy eljön Vas megyébe főzni (két birkát is hoz), amikor Viszákon elhatározták, hogy megemlékeznek az egykor a Hortobágyra kitelepített helyi családokról. "Csak nem a Kozma Janit nyerted meg szakácsnak?", kérdezte az őrségi festőművész, aki évekig visszajárt a Hortobágyra. De, őt. Horváth János erre elővett egy régi képet, amely Kozma Jánost ábrázolja.
"A közösségépítés a legfontosabb, én ehhez ragaszkodom. Az, hogy eljönnek ide művészek fellépni, önmagában nem motivál. A lényeg, hogy itt, helyben új érték jöjjön létre", mondja Szarvas József, aki hat éve "rettentő lendülettel" vágott bele a munkába. De nem azért, hogy a helyi közösség belső kulturális életét leváltsa. Ellenkezőleg: hogy erősítse, a helybéliekkel, az önkormányzattal, az iskolával szoros együttműködésben. Másképpen nem is volna lehetséges. A művészet egyébként sem egyenlő a kultúrával; ez utóbbihoz például a gyümölcsészet is hozzátartozik. A Tündérkertnek ebben az értelemben ugyancsak szimbolikus jelentősége van: hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a közösség mai kicsi fái termőre forduljanak.
A háttérben a pajta falán a 2007-ben elhunyt kolléga és barát, Kaszás Attila (a holdbeli csónakos) portréja. Az ő inspirációjával jött létre a Pajtaszínház és Galéria: "Attila a felvidéki Zsigárdon a nagyapai örökséget adta át a közösségnek. Ő meg elment. Gondoltam, na, hát akkor én megcsinálom. Azóta működünk."
És az is mindjárt kiderül, hogy a Jászai-díjas Érdemes Művész, Szarvas József világraszóló lecsót főz. A szabad ég alatt megterített asztal mellett Budapest, a színház nagyon távolinak tűnik. Pedig jó volna beszélgetni arról is. De a kérdésre, hogy a küzdelmes Kolhaas Mihály most merre jár, nevetve csak annyit mond: "A lovait még nem zárták be a disznóólba." Az Egy lócsiszár virágvasárnapja ősztől továbbra is a Nemzeti Színház műsorán.
Az unikornis pedig létezik
Jövőre cégére is lesz a viszáki Pajtaszínháznak, pontosabban már most is van: az idei plakáton rajz formájában, a galéria állandó kiállításán pedig a térben jelent meg (mintegy a leendő cégér modelljeként) a kecses és szelíd unikornisfej. Ez gyönyörű.
A logo-cégér megszületésének történetében a kultúrpajta működésének elve is benne foglaltatik. Szarvas József azt meséli: öt év elteltével eszébe jutott, hogy igazán elkelne már egy logo a Pajtaszínházi Napoknak és a Pajtaszínháznak. De mi legyen az? Némi fejtörés után rájött, hogy a pajtaszínházi gondolatot, a kezdeményezést jellemző személyességet és a települést összekapcsoló legkisebb többszörös nem lehet más, csak a Viszák címerében is látható unikornis. Szabó Ádám megrajzolta, Tenk László festőművésznek tetszett, Stremény Géza szobrászművész pedig elvállalta, hogy megcsinálja a cégért. Például azért, mert egyszer a Pesti Színház Equus-előadásához tervezett már lófejeket. De hát abban az előadásban játszott Szarvas József is. A kör (ismét) bezárult, egyszer csak maguktól váltak világossá a titkos, korábban föl nem fedezett összefüggések.
Ha pedig a viszáki cégér viszáki történetéhez ráadásként ideidézzük A rózsa neve című Eco-regényt, talán újabb köröket is bezárhatunk. Amikor Adso elkeseredve felfedezi, hogy a szelíd, kecses, fehér unikornis az "életben" minden valószínűség szerint vaskos és fekete, Vilmos mester azzal vigasztalja meg, hogy a képzelet (a művészet) és a mindennapi valóság igazsága nem egy és ugyanaz.
A fehér unikornis az előbbihez, a fekete orrszarvú az utóbbihoz tartozik. (És néha a kettő mégis összeér.)